سبد خرید ( 0 )
Dress code لباس‌های دیجیتال، در دنیای متاورس چه چیزی باید بپوشیم؟

Dress code لباس‌های دیجیتال، در دنیای متاورس چه چیزی باید بپوشیم؟

Dress code لباس‌های دیجیتال، در دنیای متاورس چه چیزی باید بپوشیم؟

29 / دی / 1400
blog

Dress code لباس‌های دیجیتال، در دنیای متاورس چه چیزی باید بپوشیم؟

در آینده ای نزدیک هنگامی که بخواهید با دوستتان تماس تصویری داشته باشید، به جای آن که سمت کمد لباستان بروید تا لباسی را انتخاب کنید احتمالا از کمد دیجیتالی‌تان باید یکی از لباس های 3بعدی را برای پوشیدن انتخاب کنید. 

این تصوری است که بسیاری از افراد در دنیای تکنولوژی و فشن روی آن سرمایه گذاری کرده اند. این دسته از لباس ‌ها تنها برای تماس های تصویری‌تان نیست بلکه در سرتاسر دنیای متاورس می‌توانید آن ها را بپوشید. شاید در آینده با زدن عینک واقعیت مجازی حتی بتوانید این لباس را بپوشید و دیگران آن را بر تن شما ببینند.

 

کمپانی Mckinsey & Company یکی از پیش گامان این حرکت بزرگ در دنیای فشن و تکنولوژی است.

مدیر بخش فروش برند Gucci آقای Robert Triefus در اینباره می‌گوید:" به وجود آمدن جهان‌های موازی جایی که انسان بتواند خودش را در فضای آن راحت تر ابراز کند، امری است که ممکن است اتفاق بیفتد اما میزان استقبال مردم دست کم گرفته شده است. تعداد افرادی که بخواهند در این دنیا خود واقعیشان را ابراز کنند و در این دنیای مجازی زندگی کنند و شخصیت رویایی‌شان را داشته باشند کم نیست."

 

لباس پوشاندن به شخصیت‌های دیجیتالی چیز جدیدی نیست، در بازی Dollz دهه  2000 میلادی هم این اتفاق می‌افتاده است. اخیرا بازی های اکترونیکی فشن دیجیتالی را ارائه می‌دهند که برای کمپانی‌های سرمایه گذاری کننده میلیون‌ها دلار درآمد داشته است. 

 

بسیاری از برندهای بزرگ در این مارکت حضور دارند در سال 2019 برند Louis Vuitton  برای بازی League of Legends کالکشنی ارائه کرد، برندهای Nike و Ralph Lauren امسال اکسسوری هایی برای پلتفرم بازی Roblox ارائه داده اند. بیرون از محیط بازی ها NFT ( به معنای توکن های غیر قابل نقد شدن) که از تکنولوژی بلاک چین برای ساخت آن‌ها استفاده شده است‌، به دنیای دیجیتال- فشن این اجازه را داده است که از این توکن ها استفاده کنند. ( امسال پاییز، برند Dolce & Gabbana  کالکشن NFT ارائه کرد که به رقم 1885.719 ETH که معادل 6 میلیون دلار است به سرعت به فروش رفت.)

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و کار از راه دور، شرکت Facebook با ریبرند شدن به کمپانی Meta علاقه بیشتری را جذب به خود کرده اسست. در یکی از کنفرانس های سال 2021 مارک زاکربرگ اعلام کرد :" کمدی از لباس های مجازی برای موقعیت های مختلف در متاورس خواهید داشت."

 

 

در سال اخیر به دلیل نبودن فشن شو های حضوری طراحان لباس مجبور به استفاده از خلاقیتشان برای نحوه ارائه لباس ها و طرح هایشان بودند. برند لوکس Hanifa یک فشن شو دیجیتالی اجرا کرد که به جای آن که از افراد عادی به عنوان مدل استفاده کند، از فیگور های 3D دیجیتالی استفاده کرد.  درحالیکه طراح چینی Xu Zhi کالکشن خود را از طریق AR رونمایی کردند.

Karinna Grant  که بنیان گذار بستر خرید فشن NFT است می گوید:" برند ها متوجه شدند که باید فشن شو هایشان را به صورت دیجیتالی به اجرا بگذارند تا بتوانند کالکشن های سال 2020 را به فروش برسانند." و به این علت حالا مشتریان به دیجیتالی دیدن لباس ها کمی عادت کرده اند. 

و به سرعت اولین گروه برند هایی که کالکشن هایشان را به صورت مجازی ارائه می کنند این کار را انجام داده اند. اپلیکیشن Snapchat  به کاربران این اجازه را می‌دهد که لباس های دیجیتالی را از طریق AR امتحان کنند و حتی اینستاگرام هم با ارائه فیلترهایی امکان امتحان لباس ها را به کاربر می‌دهد.

برندهایی مثل Gucci، Prada و Rebecca Minkoff به سرعت در حال فعالیت در این جهان هستند.

 

برند DressX که برندی “Tech-couture”  است، لباس هایی را در این فضا ارائه کرده است که از قانون جاذبه پیروی نمی‌کنند و کاملا تخیلی هستند که این لباس ها را در دنیای واقعی با کمک علم مهندسی طراحی کردن نیازمند ماه ها تلاش است، و برخی از آن ها اصلا شدنی نیستند. 

Caitlin Monahan یکی از مهندسان پیش بینی ترند ها در کمپانی WGSN گفته است: " در این جا می توانید با قیمت خیلی پایین تر از برند های مورد علاقه تان خرید کنید. جدا از این مسائل این روش از طراحی لباس برای محیط زیست بسیار پرمنفعت است، برای تولید یک لباس در این جهان احتیاجی به استفاده از پارچه نیست. برای یک زنجیره تامین گسترده در این جهان نیازی به مصرف بی رویه آب نیست. مقدار حداقلی از CO2 منتشر می‌شود. احتیاجی به چندبار دوختن یک لباس برای رسیدن به نمونه دلخواه نیست. در نتیجه صرفه جویی زیادی از منابع کره زمین می‌شود."

تا به این‌جا اطلاعات بسیار کمی راجع به اثرات فشن دیجیتال روی زندگی هایمان در دست داریم اما DressX 2020 بیان کرد که تولید پارچه به صورت مجازی 97% کمتر از تولید پارچه واقعی باعث تولید کربن می‌شود و به ازای هر آیتم لباس به طورت میانگین 3300  لیتر آب صرفه جویی می‌شود.

کاخ سفید هم در بیانیه ای گفت:" روی کره زمین منابع در حال به پایان رسیدن است. محل های دفن زباله در سرتاسر جهان را ببینید. فشن یکی از 5 صنعت آلودگی ساز جهان است." 

 

 

آینده به هم پیوسته

هرچقدر صنعت فشن غرق در دنیای مجازی شود، علاقه به سرمایه گذاری در آن بیشتر می‌شود. با داشتن یک کمد لباس مجازی که از آیتم های آن بتوان در بازی های مختلف، شبکه های ارتباطی مجازی و سایر پلتفرم ها استفاده کرد، نیاز به خریدن در بستر های مختلف از بین می‌رود.

در حال حاضر این امکان وجود ندارد که در دنیای متاورس بتوان با لباس یک پلتفرم آن را در پلتفرم دیگر هم استفاده کرد اما پیش بینی می‌شود که در آینده بتوان همه این پلتفرم ها را به هم پیوسته کرد. 

بعضی از منتقدان شک دارند که اصلا متاورس بتواند وجود داشته باشد، یا حتی اگر هم باشد رسیدن به متاورس ایده آل بعید به نظرشان می‌رسد. این سوال وجود دارد که آیا شرکت های تکنولوژی حاضر خواهند بود که بسترهایشان را به اشتراک بگذارند؟ 

 

تلفن پشتیبانی 26644137

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم

از جدیدترین تخفیف ها با خبر شوید

کلیه حقوق این سایت متعلق به C H E R L L O میباشد. طراحی و پشتیبانی توسط آی شاپ ساز